No, očitno bodo današnje objave povezane z varnostjo na internetu. Tokratnja bo povezana z varnim spletnim nakupovanjem. Nmreč na spletu se pojavlja kar veliko spletnih strani, ki so "fake" oz. lažnih strani, ki iz tujine ponujajo velike prihranke, velike popuste ter nizko poštnino. Namen teh spletnih strani je zgolj pridobiti čim več denarja, potem pa s tem denarjem brez sledu izginiti. Toda kako prepoznati lažno spletno stran. Spletna stran
Varni na internetu je danes objavila
članek, v katerem predstavlja 5 znakov za alarm, ko nakupujemo preko spletih strani. Tu jih samo povzemam.
1. Neverjetna ponudba (neverjetni popusti)
Prvi znak da s spletno stranjo nekaj ni vredu so lahko zelo nizke cene ter zelo veliki popusti. Če se na strani pojavijo oglasi oziroma popusti, ki so 40, 50 odstotni ali več, se nam mora vklopiti alarm. Tudi v papirnih oglasih (predvsem v oglsih za zmanjšanje telesne teže) se pojavljajo tako velike številke (nekje so še večje, tudi do 80%). Povsem normalno je da imamo ljudje zelo radi popuste ter znižane cene, vendar je potrebno paziti saj to vejo tudi spletni goljufi. Tako velika znižanja se namreč pojavljajo samo na razprodajah. Če pa so še vsi artikli znižani je to še večji znak da nekaj s to stranjo ni vredu. Pomembno je tudi, kako smo prišli do te strani. Dokaj enostavno pravilo namreč je: če vas neznanec kontaktira po
elektronski pošti, Facebooku ali preko programa za klepet (kot je recimo
Skype) in vam ponuja spletne povezave, jim ne zaupajte!
2. Dobre novice se hitro širijo, slabe še hitreje
Tako kot smo v vsakdanjem življenju navajeni preverjati kvaliteto posamezne trgovine preko naših prijateljev (marsikatero trgovino smo obiskali po priporočilu prijatelja), tako je zeko dobro preveriti tudi spletne trgovine. Spletno trgovino je dokaj enostavno preveriti, saj lahko v iskalnik (npr. Google) vtipkamo ime trgovine in tako dobimo podatke o tej trgovini. Zelo pametno je tudi prebrati kakšen forum, ki ga takšno iskanje najde, saj tam dobimo še dodatne informacije o trgovini. Pomembno je tudi da vemo, kdo je administrator te trgovine. to se da kar enostavno preveriti preko spletne strani: http://whois.domaintools.com, kjer v okence vtipkamo spletni naslov trgovine. Prikazali se nam bodo podatki o
registrantu domene, njenem
nosilcu. Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepamo, da nekaj ni v
redu (npr. spletna trgovina se hvali z dolgo tradicijo, domena pa je
registrirana kakšen mesec nazaj).
3. Prodajalec uporablja brezplačni poštni predal
Velik znak stop je tudi uporaba e-pošte. Velike spletne strani imajo e-pošto urejeno v sklopu svojega strežnika (info@m***vrste.com) in ne preko brezplačnih ponudnikov kot so naprimer Gmail, Yahoomail, Hotmail itd.
4. Plačilo preko sistema Western Union ali MoneyGram
Najbolj običajen način plačevanja na spletu je z uporabo kreditne
kartice. Vsi spletni nakupovalci to redno počnemo in strah, da bi po
enem samem nakupu na spletu kar naenkrat vsi hekerji imeli številko vaše
kartice, je vseeno malo pretiran. Če nakupujemo na uveljavljenih
spletnih mestih (npr. amazon.co.uk, mimovrste.com), potem ni razloga, da
bi pričakovali probleme. Pred vnosom številke kreditne kartice se vedno
prepričajmo, da se nahajamo na varni povezavi (takrat na začetku
spletnega naslova vidimo https namesto http)
in pa preverimo, če v brskalniku najdemo tisto ključavnico, ki prav
tako kaže na šifriran prenos podatkov. Če teh znakov ni, se raje
ustavimo.
V zadnjih letih so se (na bolje) prilagodile tudi banke in njihovi
sistemi za zaznavanje odstopanj pravočasno odkrijejo sumljive
transakcije, ki kažejo na krajo kreditne kartice.Ko pa vam neznanec ponudi kot način plačila nakazilo preko sistema Western Union ali MoneyGram, je to velik rdeč znak STOP!
Ta sistem je namenjen hitremu prenosu denarja fizičnim osebam, sledenje
prejemniku nakazila pa ni možen in je prav zato priljubljeno orodje
spletnih goljufov.
Pri nakupih na daljavo nas ščiti tudi zakonodaja, ki omejuje našo
odgovornost pri plačilih, ki jih nismo izvedli sami. Do zneska 150 EUR
smo odgovorni sami, za več pa le, če smo bili malomarni in nismo
ustrezno ščitili podatkov o kartici. Za več na to temo se obrnite kar na
Zvezo potrošnikov Slovenije.
5. Samo potrdilo o plačilu ni dovolj
Posebne ponudbe in zanimive stvari pa najdemo na spletnih oglasnikih.
Časopisne verzije so zamenjali bolha.com, nepremicnine.net in avto.net
(za širše tržišče pa ebay.com), kjer lahko brskamo in se udeležujemo
dražb in ponudimo svojo ceno. Spletni oglasniki pa delujejo le kot
posredniki med prodajalcem in kupcem in kupčijo bomo na koncu sklenili
neposredno, mimo spletnega oglasnika. Tu pa so svojo priložnost spet
našli goljufi. Če prodajate manjši predmet (kot sta telefon ali
fotoaparat), vas kontaktirajo, ponudijo dobro ceno, nato pa skušajo
prepričati s ponarejenimi elektronskimi sporočili bank ali lažnimi
PayPal potrdili, da denar čaka na banki in bo nakazan, da oddate paket.
Ne verjemite samo temu sporočilu, ko boste poslali paket, bo prepozno. Vedno počakajte in se prepričajte, da je denar resnično nakazan na vaš bančni ali PayPal račun!
Tudi upravitelji spletnih oglasnikov poskušajo z različnimi načini
zmanjšati tveganje svojih uporabnikov. Uporabijo lahko ocene
zanesljivosti prodajalca oz. kupca (ob uspešnih poslih lahko druga stran
z dobrim glasom poveča to oceno), poskuse goljufij pa jim moramo tudi
sami sporočiti, da lahko lažne oglase odstranijo.
Spletno nakupovanje ima veliko prednosti, vendar je potrebno biti pazljiv. S temi petimi točkami se da marsikatero goljufijo odkriti. Držite se teh petih točk in varno nakupovanje.